Havacılık yakıt sistemleri, değişen koşullar altında yakıtı depolamak, yönetmek ve teslim etmek üzere tasarlanmış karmaşık bir bileşen ağını kapsayan, uçakların verimli ve güvenli bir şekilde çalışması için hayati öneme sahiptir. Bu sistemler, kalkıştan inişe kadar optimum performansı garanti eder ve uçağın işlevselliğinde önemli bir rol oynar.
Bu sistemlerin temel unsurlarından biri, yakıtı tanklardan motorlara teslim etmekten sorumlu olan ve irtifa veya basınçtan bağımsız olarak tutarlı akışı koruyan yakıt pompasıdır. Gelişmiş sistemler ayrıca kirleticileri gidermek için filtreleme mekanizmaları içerir, güvenilir motor performansı sağlar ve yakıt tüketimini ve emisyonları en aza indirerek sürdürülebilirliğe katkıda bulunur.
Modern havacılık yakıt sistemleri ayrıca gelişmiş elektronik ve sensörlerle entegre edilmiştir. Bu bileşenler yakıt seviyelerini, akış hızlarını ve basıncı izleyerek optimum performansı sağlamak için gerçek zamanlı ayarlamalar yapılmasına olanak tanır. Bu, uçağın dengesini ve kararlılığını korumak, hem güvenliği hem de verimliliği artırmak için hayati öneme sahiptir.
ANOVA ARGE Şirketi'nde, yakıt sistemi bileşenlerine ve toplam sistem entegrasyonuna odaklanarak, uçak ihtiyaçlarını desteklemek için tüm bileşenlerin sorunsuz çalışmasını sağlıyoruz.
Yakıt transfer pompası, yakıt sisteminin dağıtım alt sisteminin kritik bir
bileşenidir. Uçuşun tüm koşullarında motorlara doğru basınçta ve yeterli
miktarda temiz yakıt sağlamaktan sorumludur. Kartuş tipi tasarımı
sayesinde, tankı boşaltmaya gerek kalmadan kolay bakım imkânı sunar.
Ayrıca, kendi kendine emiş (self-suction) yeteneğine sahiptir.
Broşürümüzü incelemek için tıklayınız.
Geri dönüşsüz valf, yakıtın geriye doğru akmasını önler ve yakıt sistemi içinde basıncın korunmasına yardımcı olur.
Helikopterlerde kapatma vanaları, acil durumlarda yakıt akışını durdurmak
veya güvenlik ve bakım amaçlı yakıt sisteminin belirli bölümlerini izole
etmek için kullanılır.
Kapatma vanaları ve çapraz besleme hatları birlikte çalışarak, yakıtın
tanklar ve motorlar arasında yönlendirilmesini kontrol eder, arıza
durumunda yedekleme sağlar ve motor yangınları gibi acil durumlarda
güvenliği artırır.
Her motorun yakıt besleme hattına bir yakıt basınç sensörü monte edilmiştir. Bu sensör, yakıtın manometre basıncını izler ve ölçer. Ölçülen basınç sinyali, uçan platformun aviyonik sistemine iletilir.
Basıçlı Yakıt İkmal Alt Sistemi (Pressurized Fuel Refueling Subsystem), basınçlı yakıt transferi yoluyla uçan platformum etkin ve kontrollü bir şekilde yakıt ikmalini sağlar. Ayrıca, sistem bakım veya servis koşullarında yakıtın güvenli bir şekilde yer destek ünitesine geri transferini mümkün kılan boşaltma (defueling) özelliği de sunar.
Yakıt ikmal/boşaltım sisteminde bir arıza meydana gelirse, yakıt tanklarındaki basınç yapısal sınırına kadar yükselebilir. Bu sınırın aşılması, uçan platformun çevresindeki yapısal elemanlarda hasara yol açabilir. Bu riski azaltmak için, fazla basıncı boşaltarak tankın yapısal bütünlüğünü koruyan bir Basınç Tahliye Valfi (PRV) kurulmuştur.
Tahliye vanası, yakıt tanklarının dibinde biriken suyun boşaltılması ve yakıt numunelerinin toplanması için kullanılır. Bu, helikopterin güvenli ve verimli çalışmasını sağlar.
Yerçekimi Doldurma Kapağı (GFC), helikopter yakıt tanklarının yerçekimi yoluyla manuel olarak doldurulmasına olanak tanıyan bir bağlantı noktasıdır. Basınçlı yakıt ikmali mümkün olmadığında, yedek veya acil dolum yöntemi olarak kullanılır.
Kapasitif seviye ölçüm probları, uçan platformdaki yakıt tanklarında kalan yakıt miktarını doğru bir şekilde göstermek için kullanılır. Bu problar, yakıtın dielektrik sabitini ölçerek yakıt seviyesini belirler. Toplanan veriler, yakıt miktarının hassas hesaplaması için Uçan Platform Yakıt Kontrol Ünitesi'ne (FCU) iletilir. Bu da güvenli uçuş operasyonları ve etkili yakıt yönetimi sağlar.
Düşük Seviye Sensörü, yakıt seviyesi kritik bir eşiğin altına düştüğünde bunu algılar. Pilotun uyarılması için kokpite bir sinyal gönderir ve ayrıca otomatik yakıt transferi veya sistem koruma işlevlerini tetikleyebilir.